Pyörätaskuja Helsinkiin

Valtuustossa käsiteltiin kaupungin ympäristöraporttia ja puhuttiin samalla paljon pyöräilystä. Helsingin tavoitteet pyöräilyn lisäämiseksi ovat kovat, mutta tilastojen valossa pyöräilyn suosio junnaa paikallaan.

Uskallan kuitenkin väittää, että tilanne on kääntymässä. Pyörät ovat vallanneet lisää tilaa kaupungissa, vaikka edellytykset ovat edelleen valitettavan heikot. Pyörätiet poukkoilevat. Moni pyöräilijä tuntee olonsa epävarmaksi. Osa polkee sääntöjen vastaisesti jalkakäytävillä, mikä taas entisestään vauhdittaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ikävää vastakkainasettelua.

Tehokasta apua paitsi pyöräilyn helpottamiseen myös jalankulkijoiden turvallisuuden lisäämiseen saataisiin osoittamalla pyöräilijöille enemmän omaa tilaa: pyöräkaistoja ja -taskuja. Suomessa vielä tuntemattomat pyörätaskut ovat pyöräilijöille osoitettuja odotustiloja autojen edessä risteysalueella. Valtioneuvosto antoi pyörätaskujen käyttöönoton mahdollistavan asetuksen heinäkuussa, ja Helsingin ensimmäisiä kokeillaan pian Arkadiankadulla.

Haluaisin pyörätaskuja suoraan kaikkiin tärkeisiin risteyksiin, ja tein asian edistämiseksi toivomusponnen ympäristöraportin käsittelyn yhteydessä. Puheenjohtaja tulkitsi tekstini kuitenkin aloitteeksi, joten käsittely menee pitkän kaavan mukaan lausuntokierrokselle.

Valtuustoaloite 8.9.2010

Helsinki on sitoutunut nostamaan pyöräilyn osuutta kaupunkiliikenteessä vähintään 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä, mutta tuore ympäristöraportti osoittaa kulkutapaosuuden jumittuneen kauas tavoitteesta.

43 prosenttia suomalaisten tekemistä matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia, eli ihanteellisia pyöräilyyn. Moni helsinkiläinen kuitenkin arastelee pyörän selkään hyppäämistä, ja tottuneempikin pyöräilijä saattaa tuntea olonsa turvattomaksi Helsingin poukkoilevassa liikenteessä. Pelko ja epätietoisuus ajavat valitettavan usein niin liikennesääntöjen rikkomiseen kuin vaaratilanteisiin.

Muissa Euroopan suurkaupungeissa on saatu hyviä kokemuksia pyörätaskuista, joiden myötä pyöräilijät ryhmittyvät näkyvästi autojen eteen liikennevaloissa. Näin myös autoilijat huomaavat pyöräilijät vaivatta ja osaavat varoa heitä vaivatta. Suomessa valtioneuvosto antoi pyörätaskut mahdollistavan asetuksen tämän vuoden heinäkuussa.

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme, että Helsinki ottaa käyttöön pyörätaskut kaikissa pyöräilyn kannalta merkittävissä liikennevaloissa.

Tuuli Kousa (Vihr.)

Tags: ,

Leave a Reply